Prenatale screening en prenatale diagnostiek

Tijdens je zwangerschap kunnen er diverse onderzoeken plaatsvinden, zoals prenatale screening en prenatale diagnostiek. De prenatale screening is een bevolkingsonderzoek dat wordt uitgevoerd om mogelijke ziektes of aandoeningen op tijd op te sporen, zodat deze in een vroeg stadium behandeld kunnen worden. In de zwangerschap zijn er bijvoorbeeld de NIPT vanaf 11 weken (let op: pas na 1/4/17), de combinatietest rond de twaalfde week van de zwangerschap en het structureel echoscopisch onderzoek (20 weken echo).

Prenatale screening

Wil je deze prenatale screening vooraf bespreken met de verloskundige, dan kan dit in een vraaggesprek. De verloskundige informeert je over de onderzoeken en je kunt volop vragen stellen. De combinatietest en de 20 weken echo worden vervolgens in ons eigen centrum verricht. De kosten voor dit counselinggesprek vallen onder de vergoeding van jouw zorgverzekering, ditzelfde geldt voor de 20 weken echo. De kosten van de combinatietest zijn in de meeste gevallen wel voor jouw eigen rekening. Bekijk de polisvoorwaarden van jouw zorgverzekering voor meer informatie.

NIPT

Sinds 1 april 2017 kun je ook kiezen voor de NIPT. De NIPT bestaat uit een onderzoek van DNA van de placenta in het jouw bloed. Het laboratorium onderzoekt dit DNA en kan zo onderzoeken of er aanwijzingen zijn dat je kind down-, edwards- of patausyndroom heeft. Je kunt alleen kiezen voor de NIPT als je meedoet aan een wetenschappelijke studie. (TRIDENT-2)

Een antwoord op veelgestelde vragen over de NIPT vind je op: www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl/veelgestelde-vragen-nipt

Prenatale diagnostiek

Zo’n 96 tot 97 procent van de kinderen die geboren worden is gezond. Slechts een klein percentage heeft een erfelijke aandoening of aangeboren afwijking. Bij prenatale diagnostiek wordt onderzocht of jouw kindje een vergrote kans heeft op een bepaalde aandoening of afwijking – dit gebeurt onder andere met een vruchtwaterpunctie. Deze prenatale diagnostiek kan uitgevoerd worden in het Amphia Ziekenhuis in Breda of het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Het is belangrijk te weten dat niet alle erfelijke aandoeningen of aangeboren afwijkingen met prenatale diagnostiek op te sporen zijn.