Omgaan met pijn

Elke vrouw ervaart de pijn tijdens de bevalling anders. Er zijn diverse factoren die hier invloed op hebben, zoals angst en vermoeidheid. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen tijdens een thuisbevalling minder pijn ervaren. Thuis heb je diverse mogelijkheden om de pijn te beïnvloeden: zo kan een warm bad, warme kruik of een massage de pijn verlichten. Je kunt ook een speciaal TENS-apparaat huren. Je kunt bij je verzekering navragen of de TENS vergoed wordt.

Pijn opvangen

Het helpt als je partner of iemand anders je kan bijstaan tijdens het opvangen van de weeën. Staan of rondlopen tijdens de weeën, regelmatig veranderen van houding of het nemen van een bad of douche werken positief: deze bewegingen bevorderen de voortgang van je bevalling. Bovendien verhogen ze jouw comfort en verminderen ze de behoefte aan pijnbestrijding met medicatie.

Pijnmedicatie in het ziekenhuis

Wil je de pijn bestrijden met medicatie? Pijnmedicatie kan alleen in het ziekenhuis worden toegediend, omdat er bijwerkingen of risico’s kunnen zijn. Daarom moeten zowel jij als je kindje in de gaten worden gehouden. Kies je voor pijnmedicatie, dan beval je onder begeleiding van de verloskundige van het ziekenhuis. Zij werkt onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog. Tijdens de bevalling wordt bekeken welke vorm van pijnstilling het beste is voor jou en je kindje. In sommige gevallen is het echter niet verantwoord om pijnstilling te geven. De ziekenhuismedewerkers zullen hierbij een deskundige afweging maken.

Coaching

Als het allemaal niet gaat zoals je had gehoopt

Wil je meer informatie over echo's?

Wil je graag meer weten over de verschillende echo's? Of ben je pril zwanger en wil je je graag aanmelden bij Centrum voor Verloskunde ROOS? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer!

Locatie

Boerhaavelaan 25 - 4708 AE Roosendaal