Wat mag je wel en niet eten als je zwanger bent?

Je weet natuurlijk dat je alcohol moet laten staan tijdens je zwangerschap en dat dat broodje filet americain ook even moet wachten tot na je bevalling. Maar welke voedingsmiddelen moet je nog meer laten staan als je zwanger bent – en wat heb je nu juist wél (extra) nodig? We zetten het voor je op een rijtje! 

De Schijf van Vijf

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Dat betekent: eten volgens de Schijf van Vijf. Zo weet je zeker dat jij en je kindje niets tekort komen. 

Wel eten

  • Melk en melkproducten. Daarin zit calcium en daarvan heb je tijdens je zwangerschap. Twee tot drie glazen melk of zuivel en 40 gram kaas per dag is voldoende.
  • Producten waarin veel ijzer zit, zoals goed doorbakken vlees, bladgroente zoals spinazie en volkoren graanproducten.
  • Vis, want de vetzuren die daarin zitten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht van je baby. Eet dus 1x per week vis, liefst vette vis zoals sardine, zalm, makreel en haring. Let er wel op dat je vis niet rouw is!
  • Tijdens je zwangerschap kun je 10 microgram vitamine D per dag slikken voor de botopbouw van je kindje. Daarnaast is het verstandig om vanaf het moment dat je probeert zwanger te worden tot de tiende week van je zwangerschap foliumzuur te slikken, om een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je kindje te voorkomen. 

Niet eten

  • Rauw vlees en rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren, zoals chorizo of salami. Die laatste mag je wel eten wanneer ze goed verhit zijn, bijvoorbeeld op een pizza. 
  • Leverproducten, smeerworst of leverpaté. Daarin zit veel vitamine A en teveel daarvan is schadelijk voor je baby. 
  • Rauwe vis, schaal- en schelpdieren en gerookte kant-en-klare vis uit de koeling. Ook roofvissen, zoals zwaardvis, haai en koningsmakreel, zijn geen goed idee.
  • Kaas van rauwe melk (‘au lait cru’), rauwe eieren en rauwe melk. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd. Producten met rauwe eieren uit de supermarkt, zoals mayonaise of tiramisu, zijn wel veilig – maar let er bij dat laatste wel op dat er geen alcohol in zit!
  • Teveel koffie, venkelthee, anijsthee en zoethoutthee. Een tot twee kopjes er dag zijn geen probleem. 
  • Kruidenpreparaten kun je het beste vermijden. Bepaalde keukenkruiden, zoals anijs, nootmuskaat, kaneel en venkel, kun je beter niet teveel gebruiken. 

Handig op de koelkast

Dit is slechts een globaal overzicht. Op de site van het Voedingscentrum staat precies wat je wel en niet mag eten. Ook vind je daar een handig A4-tje, dat je uit kunt printen en op je koelkast kunt hangen. Heb je een vraag over voeding en zwangerschap? Stel ‘m gerust aan je verloskundige van ROOS. Zij hebben alle kennis in huis om al je vragen over eten tijdens je zwangerschap te beantwoorden.