Informatie voor cliënten over het meten van clientervaringen in de geboortezorg

Omdat je van ons zorg ontvangt, ontvang je deze informatie. Wij horen graag van je hoe je de zorg ervaart. Wat vind je van de zorg en dienstverlening die je ontvangt? Bieden wij wat je nodig hebt en belangrijk vindt?

Hoe worden de clientervaringen gemeten?

Landelijk is afgesproken dat organisaties die geboortezorg leveren, ervaringen van cliënten meten. Alle geboortezorgorganisaties gebruiken hiervoor dezelfde vragenlijst, namelijk de PREM Geboortezorg, die ze samen hebben ontwikkeld. Elke kraamvrouw, die een levensvatbare baby heeft gekregen, krijgt deze vragenlijst aangeboden. Het is een korte vragenlijst met 14 vragen over wat belangrijk is voor jou als kraamvrouw en zinvol voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg, voor elk van de organisaties waarvan door jou zorg is ontvangen: de verloskundigenpraktijk, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie. Je beantwoordt de vragen op een eenvoudige 10 puntschaal met smileys. Tot slot vragen we naar verbeterpunten en complimenten. Daarnaast bevat de vragenlijst een aantal achtergrondvragen zoals geslacht, leeftijd, plaats van bevalling etc.
 

Hoe werkt het meten van clientervaringen met de PREM geboortezorg?

  • De verloskundige informeert je over de PREM en dat jouw e-mailadres hiervoor wordt gebruikt. Je kunt hiertegen bezwaar maken. Dan word je niet uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen.
  • De verloskundige geeft jouw emailadres door als je bent bevallen.
  • Je ontvangt vervolgens automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst. Deze mail moet tussen de 2 en 8 weken na de bevalling bij jou in de digitale brievenbus binnen- komen.
     

Wat gebeurt er met de resultaten?

De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende partijen gebruikt:

  • De organisaties van wie je zorg hebt ontvangen, ontvangen de landelijke uitkomsten en de uitkom- sten van hun eigen metingen. Deze data zijn altijd anoniem. Zij kunnen deze uitkomsten gebruiken om de kwaliteit van de geboortezorg te verbeteren. Door het invullen van de PREM vragenlijst draag je bij aan de kwaliteit van de organisatie waar je geboortezorg van hebt gekregen.
  • Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden op een veilige manier verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau (Perined). Zij deelt vervolgens anonieme uitkomsten met verschillende landelijke partijen die de data bijvoorbeeld gebruiken voor het verbeteren van de kwaliteit van de geboorte zorg. Ook deelt het onafhankelijke onderzoeksbureau de anonieme data met de landelijke openbare database. De antwoorden op de open vragen worden niet gedeeld met de landelijke openbare data- base.

Meer weten? Check: https://www.kennisnetgeboortezorg.nl/prem-geboortezorg