Buikpijn tijdens de zwangerschap

Zwanger zijn is een leuke maar ook spannende tijd. Zeker wanneer je voor het eerst zwanger bent, vraag je je waarschijnlijk bij ieder pijntje af of alles nog goed gaat met je kindje. Vooral buikpijn kan dan akelig zijn. Sommige soorten buikpijn horen bij zwanger zijn, maar er kan ook meer aan de hand zijn. We leggen je graag uit welke buikpijn normaal is en welke niet.

Zwanger en buikpijn

Bij een zwangerschap horen allerlei kleine kwaaltjes. Zo kun je bijvoorbeeld af en toe last hebben van wat buikpijn. Vlak na de bevruchting – ongeveer negen dagen na de eisprong – kun je soms wat buikpijn hebben doordat de eicel zich in je baarmoeder nestelt. Overigens weet je dan waarschijnlijk nog niet eens dat je zwanger bent. Ook kun je af toe pijn hebben doordat je baarmoeder oprekt .Vanaf het tweede trimester van de zwangerschap kun je last hebben van bandenpijn.

Abnormale pijn in je buik

Een beetje buikpijn kan normaal zijn, maar verontrust het je, neem dan contact op. Zo kan pijn onder in je buik, net boven je schaambeen, en pijn bij het plassen duiden op een blaasontsteking. Laat je die onbehandeld, dan is er kans op een nierbekkenontsteking en dat kan onder meer een vroeggeboorte veroorzaken. Hevige pijn in je bovenbuik kan wijzen op zwangerschapsvergiftiging. Ook steeds ernstiger wordende, hevige pijn in je onderbuikkan een teken zijn dat er iets mis is, bijvoorbeeld een loslatende placenta.

Wanneer verloskundige bellen?

• Neem in ieder geval contact op met je verloskundige of je huisarts wanneer je last hebt van de volgende klachten:
  • Koorts en koude rillingen
  • Ernstige of aanhoudende pijn
  • Misselijkheid of braken
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Pijn tijdens het plassen
  • Afwijkende vaginale afscheiding