Buikpijn tijdens de zwangerschap

Zwanger zijn is een leuke periode. Maar soms is het ook best spannend. Zeker wanneer je voor het eerst zwanger bent, vraag je je waarschijnlijk bij ieder pijntje af of alles nog goed gaat met je kindje. Vooral buikpijn kan dan akelig zijn. Sommige soorten buikpijn horen bij zwanger zijn, maar er kan ook meer aan de hand zijn. We leggen je graag uit welke buikpijn normaal is en welke niet.

Zwanger en buikpijn

Bij een zwangerschap horen allerlei kleine kwaaltjes. Zo kun je bijvoorbeeld af en toe last hebben van wat buikpijn. Vlak na de bevruchting – ongeveer negen dagen na de eisprong – kun je soms wat buikpijn hebben doordat de bevruchte eicel zich in je baarmoeder nestelt. Op dat moment weet je waarschijnlijk nog niet eens dat je zwanger bent!

Normale buikpijn zwangerschap

Tijdens je zwangerschap gebeurt er heel veel in je buik. Niet zo gek dus dat daar af en toe wat buikpijn bij hoort. Zo kan het oprekken van je baarmoeder wat pijn geven. Door de hormonen én het feit dat je baarmoeder steeds meer plaats inneemt ten opzichte van je andere organen, kunnen ook een opgeblazen gevoel, winderigheid of obstipatie wel eens voorkomen. Daarnaast kun je vanaf het tweede trimester van je zwangerschap last hebben van bandenpijn.

Tips bij buikpijn tijdens je zwangerschap

Heb je buikpijn en is er geen sprake van een zorgwekkende oorzaak, maar wil je wel graag iets doen om de pijn te verzachten? Dan kan een warm bad nog wel eens helpen. Een warme kruik, een rustige wandeling of een massage van je onderrug kunnen ook prettig zijn.

_GPF5903-.jpg

Abnormale pijn in je buik

Een beetje buikpijn kan normaal zijn, maar verontrust het je, neem dan contact op. Zo kan pijn onder in je buik, net boven je schaambeen, en pijn bij het plassen duiden op een blaasontsteking. Laat je die onbehandeld, dan is er kans op een nierbekkenontsteking en dat kan onder meer een vroeggeboorte veroorzaken. Hevige pijn in je bovenbuik kan wijzen op zwangerschapsvergiftiging. Ook steeds ernstiger wordende, hevige pijn in je onderbuik kan een teken zijn dat er iets mis is, bijvoorbeeld een loslatende placenta.

Wanneer verloskundige bellen?

Neem in ieder geval contact op met je verloskundige of je huisarts wanneer je last hebt van de volgende klachten:

• Koorts en koude rillingen
  • Ernstige of aanhoudende pijn
  • Misselijkheid of braken
  • Licht gevoel in het hoofd
  • Pijn tijdens het plassen
  • Afwijkende vaginale afscheiding