Eerste controle

Tijdens je zwangerschap heb je meerdere controleafspraken bij Centrum voor Verloskunde ROOS. De allereerste controle aan het begin van je zwangerschap vindt, net als alle andere afspraken, in ons centrum plaats. Deze duurt wat langer dan de andere afspraken, omdat we enkele vragen met je doornemen en lichamelijke controles uitvoeren.

Vragen

De eerste controleafspraak duurt een uur. Jouw verloskundige van Centrum voor Verloskunde ROOS stelt je tijdens de afspraak enkele vragen, bijvoorbeeld:

•    Jouw algemene gegevens, zoals je naam, adres, geboortedatum, verzekering en beroep.
•    Medische gegevens, zoals medicijngebruik, operaties die je hebt gehad, allergieën en eventuele aandoeningen zoals hart- en vaatziekten, diabetes of epilepsie. Ook de gezondheid van je partner komt ter sprake.
•    De verloskundige vraagt of je rookt, alcohol of drugs gebruikt, of je wel eens een blaasontsteking of koortslip hebt gehad en of je foliumzuur (hebt) gebruikt.
•    Je verloskundige stelt vragen over aandoeningen die binnen jouw familie of die van je partner voorkomen, zoals een hoge bloeddruk, diabetes en trombose. Ook aangeboren aandoeningen in jullie families, zoals kinderen met Downsyndroom of kinderen die rondom de geboorte zijn overleden, worden besproken.
•    Ben je al eerder zwanger geweest? Dan spreekt de verloskundige de bijzonderheden daarvan met je door.

Een aantal van deze vragen staan ook in de intakebrief die de assistent van Centrum voor Verloskunde ROOS jou heeft toegestuurd. Neem deze dus ingevuld mee!

Onderzoek

Daarnaast vinden tijdens jouw eerste controleafspraak enkele onderzoeken plaats. We meten bijvoorbeeld je bloeddruk en we maken een echo om te zien of het vruchtje in je baarmoeder zich goed ontwikkelt. Daarnaast wordt er wat bloed afgenomen, dat wordt onderzocht op:

•    Bloedgroep
•    Rhesus-C- en D-factor
•    Antistoffen die je eventueel hebt aangemaakt tegen een andere bloedgroep
•    Hepatitis B
•    Syfilis en HIV
•    IJzergehalte Hb
•    Glucosegehalte (om te kijken of je misschien zwangerschapsdiabetes hebt)

Bij je tweede afspraak krijg je de uitslag van het bloedonderzoek.

Vervolgcontroles

Na je eerste controle volgen er diverse vervolgcontroles bij Centrum voor Verloskunde ROOS. Zo onderzoeken onze verloskundigen de groei van je baarmoeder en houden we de verdere ontwikkeling van de zwangerschap in de gaten. In ons wekelijkse overleg met de gynaecologen bekijken we of je bij de verloskundige kan blijven of dat je voor de controles naar de gynaecoloog moet. Er wordt een individueel zorgplan voor jou opgesteld.