Omgaan met pijn

Pijn tijdens de bevalling wordt door iedereen anders ervaren. Hierbij zijn diverse zaken van invloed, zoals angst en vermoeidheid. Uit onderzoek blijkt dat tijdens een thuisbevalling minder pijn wordt ervaren. Zo heb je thuis diverse mogelijkheden voorhanden om de pijn te beïnvloeden: zo kan een warm bad, warme kruik of een massage de pijn verlichten. Je kunt ook een speciaal TENS apparaat huren. Vraag eerst bij je verzekering na of dit vergoed wordt.

Pijn opvangen

Bovendien helpt het als je partner of iemand anders je kan bijstaan tijdens het opvangen van de weeën. Staan of rondlopen tijdens de weeën, regelmatig veranderen van houding of het nemen van een bad of douche werken positief: deze bewegingen bevorderen de voortgang, verhogen het comfort én verminderen de behoefte aan pijnbestrijding met medicatie.

Pijnmedicatie in het ziekenhuis

Wil je de pijn bestrijden met medicatie? Pijnmedicatie kan enkel in het ziekenhuis worden toegediend omdat deze voor bijwerkingen of risico’s kunnen zorgen. Hierbij moeten zowel de moeder als het kind in de gaten gehouden worden. Kies je voor pijnmedicatie, dan kom je onder begeleiding van de verloskundige van het ziekenhuis: zij werkt onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog. Tijdens de bevalling wordt bekeken welke vorm van pijnstilling het beste is voor jou en je kindje. In sommige gevallen is het echter niet verantwoord om pijnstilling te geven: de ziekenhuismedewerkers zullen hierbij een deskundige afweging maken.